VEDTEKTER FOR STIFTELSEN MAURTUA BARNEHAGE
av 26.11.2007, med endring av 30.10.2012.
1. Formål.
Stiftelsen Maurtua barnehage har til formål å eie og drive barnehage i egen bygning på Frognes i Hokksund, på tomt bygslet fra Stiftelsen Haug Menighetssenter.
2. Grunnkapital.
Stiftelsens grunnkapital er kr. 50.000,-. Beløpet er satt inn på kontonr. 2220 0479401 i Sparebank 1 Eiker Drammen.
3. Betaling for barn i barnehagen.
Barnehagens inntekter er foreldrebetaling, samt offentlige tilskudd. Styret fastsetter størrelsen på foreldrebetalingen. Styret skal søke å tilpasse foreldrebetalingen til Øvre Eiker kommunes satser på årsbasis, men dersom økonomien tilsier det har styret rett til å gjøre endringer i disse satsene.
4. Styret.
Styret består av 3 medlemmer og velges blant foreldrene/de foresatte. Foreldrerepresentantene i samarbeidsutvalget er valgkomité. Styret konstituerer seg selv. Funksjonstiden er 2 år. Styremedlemmene kan gjenvelges for 2 perioder.
Daglig leder/styrer har møteplikt og uttalerett, men ikke stemmerett.
De ansatte velger 1 tillitsvalgt som skal innkalles i saker som vedrører de ansatte. Den tillitsvalgte har uttalerett, men ikke stemmerett.
5. Regnskap.
Styret har ansvaret for regnskapsførsel over stiftelsens eiendeler og gjeld, og dens inntekter og utgifter. Styret skal senest den 31.3. hvert år avlegge regnskap som består av resultatregnskap, balanse og styrets årsberetning, samt slikt regnskapssammendrag som følger av stiftelsesloven.
6. Revisor.
Stiftelsen skal ha revisor som velges av styret. Revisor skal være registrert revisor eller statsautorisert revisor. Revisor skal avgi attestasjoner som følger av stiftelsesloven.
7. Vedtektsendringer.
Vedtektsendringer kan vedtas av samlet styre med 2/3 flertall. Vedtatte endringer skal meddeles Stiftelsestilsynet.
8. Oppløsning.
Oppløsning av Stiftelsen kan, med samtykke av Stiftelsestilsynet, foretas av stiftelsens styre med 2/3 flertall. Mulig nettokapital etter oppløsning skal stilles til disposisjon for Øvre Eiker kommune til drift av barnehager innen kommunen. Oppløsning skal meldes Stiftelsestilsynet når den er vedtatt.
9. Retningslinjer
Styret fastsetter retningslinjer i forhold til drift av barnehagen.
GJELDENDE RETNINGSLINJER FOR MAURTUA BARNEHAGE
i henhold til Barnehagelovens § 8
1. Eierforhold
Maurtua barnehage er en Stiftelse, og Eierstyret er Stiftelsens øverste organ. Eierstyret består av 3 medlemmer og disse velges blant foreldrene/de foresatte. Daglig leder har møte og uttalerett, men ikke stemmerett.
2. Formål
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barnehagens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Lov om barnehage § 1, ikrafttredelse 01.08.10)
3. Opptaksmyndighet
Daglig leder foretar opptak av barn i barnehagen
Opptak av barn skjer hele året, men hovedsakelig ved samordnet opptaksprosess for alle private og kommunale barnehager i Øvre Eiker Kommune.
4. Opptakskrets
Øvre Eiker kommune. Dersom barnehagen ikke har nok søkere innenfor opptakskretsen, kan barn fra andre kommuner tilbys plass.
5. Opptakskriterier
Barn med rettigheter etter Lov om barnehager § 18 har prioritet ved opptak.
Prioriteringskode 10
Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritet ved opptak i barnehage. Det skal foretas en sakkyndig vurdering for å vurdere om barnet har nedsatt funksjonsevne.
Prioriteringskode 20
Barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd, har rett til prioritet ved opptak
Prioriteringskode 10 og 20 er likestilte, jf. Barnehageloven § 18.
Prioriteringskode 30
a) Ansattes barn. Dette gjelder dersom det er viktig å få besatt stillinger.
b) Søsken av barn som allerede har plass i barnehagen, på opptakstidspunktet.
c) Barn som ikke har særskilt grunnlag for prioritering.
Det tilstrebes at man har riktig antall barn over og under 3 år, i forhold til den pedagogiske bemanningen barnehagen har.
Barnehagen prioriterer en mest mulig riktig alders- og kjønnssammensetning. Det tilstrebes så langt som mulig like mange barn av hvert kjønn fra hvert alderstrinn.
Dersom det er to jevnaldrende søkere med samme kjønn uten særskilt grunnlag for prioritet, vil det bli foretatt loddtrekning for å avgjøre hvilket av barna som får plass.
6. Oppsigelsesfrist.
Oppsigelse av plass skal skje via nettportalen før den 1. i måneden før den måneden barnet skal slutte. Søknad om økt plass behandles etter samme prosedyre som ved tildeling av plass.
Søknad om redusert plass gjennom barnehageåret eller permisjon ut barnehageåret, kan innvilges dersom den ledige plassen kan fylles opp igjen innenfor barnehagens godkjenning og pedagogiske bemanning. Oppsigelsesfrist er også her den 1. i måneden.
7. Foreldrebetaling
Foreldrebetalingen fastsettes av eierstyret. Betalingen er pr. d.d. oppad begrenset til makspris, jf. Forskrift om foreldrebetaling. Det betales for 11 mnd. i året. Juli er betalingsfri måned. Forfall på foreldrebetaling er forskuddsvis den 1. i hver måned. Det gis søskenmoderasjon. Det kreves full betaling for det eldste barnet, 30 % moderasjon for barn nr.2 og 50 % for øvrige søsken i barnehagen.
Ved endring i betalingssatsene skal skriftlig informasjon gis minst en måned før iverksettelse.
Ved 1 måneds utestående betaling, mister barnet plassen.
8. Foreldremedvirkning.
For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal barnehagen ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg i henhold til Lov om barnehager § 4. Foreldrerådet består av foreldre/foresatte til alle barna i barnehagen. Samarbeidsutvalget består av 2 foreldre/foresatte og 2 ansatte i barnehagen. Eier kan delta etter eget ønske, men ikke med flere representanter enn hver av de andre gruppene.
9. Dugnader
Foreldre/foresatte som benytter barnehageplass plikter å delta på 3-4 dugnader arrangert av barnehagen pr. år. Foreldre/foresatte er delt i 4 grupper med faste oppgaver. Foreldre/foresatte med flere barn i barnehagen vil bli satt på kun en dugnadsgruppe pr. år.
Eierstyret har vedtatt et beløp på kr. 600,- pr. dugnad for manglende oppmøte.
10. Bemanning/ Leke- og oppholdsareal
Barnehagen har godkjent leke- og oppholdsareal og bemanning i henhold til §§ 10, 17, 17 a og 18 i Forskrift om pedagogisk bemanning. Arealnorm er 4,5m2. Dette gjelder for barn under og over 3 år.
11. Åpningstid og ferie
Barnehagens åpningstid er 7.00-16.45. Barnehagen er stengt 5 planleggingsdager pr. år.
Juleaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag er barnehagen stengt.
Barnehagen er stengt mellom jul og nyttår dersom behovet er lite. Dette blir vedtatt på bakgrunn av foreldrenes/foresattes behov for å bruke barnehageplassen. Åpningstiden kan være redusert i perioder med få barn. Barnehagen er stengt de 3 siste hele ukene i juli. Alle barn skal ha 4 ukers ferie i løpet av året.
Ved henting etter barnehagens stengetid påløper et gebyr på kr. 250,- pr. påbegynte kvarte time. Ved første gangs hendelse gis det ikke tilleggsavgift.
12. Rutiner for internkontroll
I henhold til forskrift om internkontroll pr. 01.01.97. hjemlet i Lov om arbeidsmiljø, brannvern, produktkontroll med flere, har barnehagen utarbeidet rutiner som angår Helse, Miljø og Sikkerhet. Dokumentasjonen er tilgjengelig i permer på kontoret til daglig leder, samt digitalt.
13. Taushetsplikt
Taushetsplikten er hjemlet i Lov om barnehager § 20. For virksomheter etter denne lov, gjelder reglene for taushetsplikt i forvaltningslovens § 13 tilsvarende. De ansatte har også opplysningsplikt jf. §§ 21 og 22 i Lov om barnehager
14. Kontrakt på barnehageplass
Barnehagen har utarbeidet en kontrakt på barnehageplass som undertegnes av foreldre/foresatte ved tildeling av barnehageplass. Kontrakten sees som en del av vedtektene med retningslinjer i henhold til Barnehagelovens § 8.